Týden v komunikaci: Ostuda Zyngy, nedostatečná krizová komunikace Taco Bell a opilý Kalousek

Ačkoli se tento týden v marketingu a PR děla spousta zajímavých věcí, budu se krátce věnovat pouze několika z nich. V příspěvku se objeví příklad otřesné interní (ne)komunikace, dobře zamýšlené, rychlé ale nedostatečné reakce v krizové situaci a zbytečné nutnosti se omlouvat a vysvětlovat. Na konci příspěvku se také vrátím k několika zajímavým drobnostem, které si zaslouží vaší pozornost.

Otřesná interní (ne)komunikace Zyngy

O problémech herní společnosti Zynga se již hovoří nějakou dobu, doposud však spíše v souvislosti s nejasným business modelem, tento týden se ale sama firma postarala o pořádnou ostudu. Jestli (čistě teoreticky) měla kauza zastínit právě debaty o jiných problémech, nebylo to úplně šťastné řešení. Zynga oficiálně oznámila, že propouští přes 500 zaměstnanců a uzavírá tři kanceláře ve Spojených státech. Z nějakého důvodu, se však neobtěžovala šetrně oznámit tuto skutečnost prvně zaměstnancům, kterých se propouštění týká. Ti pak někdy poněkud (avšak pochopitelně) zoufale reagovali na sociálních sítích, především na Twitteru.

 

 

 

Reakce bývalých zaměstnanců se samozřejmě začaly šířit, především mezi lidmi ze stejného odvětví, kteří s propuštěnými soucítili. Ve výsledku Zynga získala (zřejmě) nevyžádanou pozornost, která by ji mohla v budoucnu značně zkomplikovat získávání velkých talentů. Přitom  stačila malá snaha v interní komunikaci a vše mohlo dopadnout úplně jinak.

Dobrá reakce Taco Bell, ale ne dost

Napjaté dny si zažil i PR tým firmy Taco Bell. Není to poprvé, co se internetem začala virálně šířit fotka zaměstnance, který s jídlem dělá něco, co by opravdu neměl. Už to zažil například i  Burger King.

Tým společnosti tedy věděl, jak reagovat. Příspěvek nesmazal, odpověděl rychle a svým způsobem přiměřeně – tedy alespoň nebyl arogantní ani negativní, nic nezapíral a komunikoval. Jenže to nestačilo. Tým totiž v první chvíli neřekl kde se událost stala (ve které provozovně), navíc měl také ihned oznámit, že zaměstnanec bude okamžitě propuštěn. Věci by také pomohlo, kdyby uvedl alespoň některá opatření, která v budoucnu podobným událostem zabrání. Například, že bude klást větší nároky na uchazeče o zaměstnání.

Celou facebookovou konverzaci pod inkriminující fotografií můžete nalézt zde.

Nevymlouvat se, přiznat se… Příště ale vůbec nekomunikovat

Česká republika se však bavila něčím jiným. Černé a smutné zprávy o povodních na chvíli vystřídala informace, že ministr financí rozdal rozhovory v podnapilém stavu. Lidé okamžitě začali nahrávku pro Radiožurnál šířit, což je pochopitelné. Někteří také nezapomněli připomenout, že tentýž ministr vytýkal Zemanovi jeho nedávný vratký krok (což je situace, kterou rozhodně neospravedlňuji). Celé situace samozřejmě využila také TV Nova, když s Kalouskem udělala rozhovor o něco později, kdy už byl ministr samozřejmě v ještě horším stavu.

Přičtěme ministru financí k dobru, že příliš dlouho nemlžil a přiznal, že měl nějaký ten panák, přidal také pro běžného občana pochopitelné vysvětlení, že poslední dny byly náročné a sám se ve svém domě musel potýkat s vodou. Pořád šlo o lepší reakci, než na jakou jsme v české politice zvyklí (byť samozřejmě ne ideální). Mnohem důležitější je však zamyslet se nad otázkou, proč vlastně ony telefonní hovory přijímal? Celou záležitost šlo vyřešit jednodušeji a lépe.

Pár dalších zajímavostí

Nejen technologická média se věnovala hlavně kauze PRISM, o které je zřejmě zbytečné se rozepisovat. PR týmy velkých společností i vládních úřadů v USA měly (a mají) opravdu co dělat. Facebook se rozhodl provést rozsáhlé změny ve svých reklamách, zruší údajně také tu nejvíce nenáviděnou. Společnost IBM (ve spolupráci s Ogilvy) předvedla další zajímavý komunikační počin, po nejmenším filmu na světě se rozhodla dát klasickým billboardům i praktické využití a získala požadovanou pozornost. A jen tak mimochodem, Techboard si vytvořil na Facebooku nový rekord, když zaujal velké množství uživatelů a stránek informacemi o klesajících cenách chytrých telefonů s operačním systémem Windows Phone a donutil ostatní konkurenční média vytvářet vlastní verzi článku se zpožděním.

 

Share Button