Kauza 4G u nového iPadu: Poškodí vnímání marketingové strategie Applu?

Tento článek si můžete v originálním znění přečíst na letemsvetemapplem.eu.

Britská ASA (Advertising Standards Authority) je organizací, která dbá na to, aby veškeré reklamy byly legální, decentní, čestné a především pravdivé. Konzervativní britská společnost si na tyto aspekty reklamy potrpí. Každoročně je podána řada stížností na reklamní kampaně velkých a významných firem. Tomuto se v souvislosti s posledním iPadem nevyhnula ani kalifornská společnost. ASA obdržela už několik desítek stížností od občanů, kteří se cítí oklamáni částí marketingového úsilí, které doprovází prodej nového iPadu. ASA momentálně záležitost prověřuje, situace však nevypadá pro Apple růžově. Už v Austrálii se Apple rozhodl přijmout zpět vrácený výrobek od těch zákazníků, kteří se cítili reklamou na využití 4G oklamáni. Připojení 4G je prozatím možné využívat pouze v Severní Americe.

Mobilní operátoři v Británii již odmítli používat marketingové materiály Applu, které obsahují zmínku o 4G připojení. Apple na množící se stížnosti reagoval aktualizací své stránky, tak aby bylo jasné, že 4G bude fungovat pouze v USA a Kanadě. Nyní tak malou zmínku o této skutečnosti naleznete v jakési „poznámce pod čarou“:

apple-ipad

Apple údajně odmítl způsob, jakým se záležitost pokusil vyřešit, přímo komentovat. Zde však zpravodajské informace končí a je na místě situaci analyzovat.

Je nepochybné, že zapálený fanoušek Applu, žijící mimo Spojené státy a Kanadu, si byl vědom faktu, že nebude moci 4G využívat. Avšak je možné, že vzhledem k množství prodaných nových iPadů může stížností stále přibývat v řadě zemí. Některé z nich mohou být úspěšné. Co současná situace znamená pro vnímání marketingové strategie Applu veřejností? Jak by se případné alternativy vývoje problému podepsaly na marketingových snahách společnosti?

Nijak výrazně. Tato kauza s velkou pravděpodobností neovlivní prodej nového iPadu. Pokud stále zůstaneme v Británii, kde se počet stížností navyšuje, můžeme tvrdit, že možnost 4G připojení nebyla pro kupující tím nejhlavnějším a už vůbec ne jediným důvodem při rozhodnutí si přístroj zakoupit. Byť jsem v článku „Proč lidé kupovali nový iPad“ psal, že 45 % dotázaných si kupovalo nový iPad kvůli procházení webu, vyzýval jsem také k opatrnosti při obecné interpretaci těchto dat (především kvůli metodě jakým byl vzorek dotázaných vybrán a jeho velikosti). Tento údaj také a priori neznamená, že všichni dotázání měli v této souvislosti na mysli využívání 4G, minimálně ne nyní. Navíc jak článek dále tvrdí, rozhodující vlastností, která přiměla zákazníky ke koupi, byla existence retina displeje.

Ačkoli si někteří zákazníci připadají podvedení marketingovou strategií Applu v případě propagování schopnosti iPadu využít 4G připojení v těch zemích, kde toto není možné, nemělo by se to podepsat výrazně negativně na současném vnímání marketingové strategie společnosti. Jako vhodné se jeví upozornit zákazníka, že tuto možnost nemůže mimo zmíněné dvě země prozatím využívat, čímž by se měl snížit počet stížností. Kauza dle mého názoru není důvodem pro to, aby Apple přestal celosvětově propagovat tuto konkrétní schopnost svého přístroje. V případě Británie a dalších zemí se však může stát, že mu to nebude povoleno. Pak se stačí přizpůsobit konkrétní situaci.

4Gprospect

Pro zajímavost čtenářů: Jak jste možná zaznamenali, v tuzemském prostředí je schopnost iPadu využít 4G připojení také reflektována. Jedna ze společností vám však jako dárek nabízí předplacený mobilní internet ve formě 3G.

apple-ipad

*Zdroje dat: apple.com, telegraph.co.uk, asa.org.uk, datart.cz

Share Button